Borang Sasaran Matapelajaran

BORANG SASARAN MATAPELAJARAN
EKONOMI ASAS
2016
Nama sekolah
:
Alamat
:
No. Telefon
:
Email sekolah
:

A.    Sasaran Matapelajaran :

Bilangan murid 
50
Bilangan Kumpulan Cemerlang
10
Bilangan Kumpulan Lulus
39
Bilangan Kumpulan Potensi
1

B.     Bilangan sasaran sekolah :

Pencapaian / Tahun
Peratus cemerlang
Peratus lulus
GPMP
2013
7.70
83.20
6.67
2014
6.20
82.70
6.48
2015
16.90
92.80
5.49
Pencapaian terbaik   
( Dalam tempoh 3 tahun berturut-turut )
16.90
92.80
5.49
Kiraan
16.90 + 3%
92.80 + 5%
5.49 – 0.27
Sasaran
19.90
97.80
5.22

C.     Pengiraan sasaran kumpulan murid :

Kumpulan murid
Kiraan
Bilangan kumpulan sasaran
Cemerlang
50 x 19.90% = 10
10 orang
Lulus
50 x 97.80% = 49
49 – 10 = 39
39 orang
Potensi
50 – 10 – 39 = 1
1 orang
JUMLAH

50 orang

PROGRAM INTERVENSI ( KUMPULAN CEMERLANG )

Mata pelajaran : Ekonomi Asas
Faktor kelemahan
Langkah intervensi
Tempoh perlaksanaan
Cadangan alternatif
Program Mentor -Mentee
1.
Pelajar perlu dipantau pada setiap perkembangan kognitif
Pemilihan 10 orang pelajar dan 5 orang guru ( 2 guru SPM dan 3 guru STPM )
Jan – Okt
Pemantauan penggunaan modul
2.

Bimbingan dan pemantauan setiap guru (mentor) kepada dua orang pelajar (mentee) mengikut kesesuaian masing-masing

PROGRAM INTERVENSI ( KUMPULAN LULUS )

Mata pelajaran : Ekonomi Asas
Faktor kelemahan
Langkah intervensi
Tempoh perlaksanaan
Cadangan alternatif
Program Titik Fokus
1.
Pelajar tidak menguasai Bahasa Melayu
Latih tubi Kertas 1
Jan – Okt
Program hafazan fakta
2.
Pelajar lemah dalam kemahiran kualitatif
Latih tubi kertas 2 dan menguasai soalan 1 SPM sebenar.
Pelajar menulis jawapan dalam masa mengikut peruntukan markah soalan.

PROGRAM INTERVENSI ( KUMPULAN POTENSI )

Mata pelajaran : Ekonomi Asas
Faktor kelemahan
Langkah intervensi
Tempoh perlaksanaan
Cadangan alternatif
Klinik Ekonomi
1.
Pelajar gagal menguasai sub-topik dalam Ekonomi Asas
“Konsep merawat pesakit”  iaitu membantu pelajar mengesan kelemahan dan melakukan pemulihan.
Jan – Okt
Kelas pemulihan ekonomi
2.
Memberi tumpuan kepada sub-topik yang pelajar lemah secara kumpulan kecil


No comments:

Post a Comment