BORANG SASARAN MATAPELAJARAN
EKONOMI ASAS
2016
Nama sekolah
|
:
|
Alamat
|
:
|
No. Telefon
|
:
|
Email sekolah
|
:
|
A.
Sasaran Matapelajaran :
Bilangan murid
|
50
|
Bilangan Kumpulan Cemerlang
|
10
|
Bilangan Kumpulan Lulus
|
39
|
Bilangan Kumpulan Potensi
|
1
|
B.
Bilangan sasaran sekolah :
Pencapaian /
Tahun
|
Peratus
cemerlang
|
Peratus lulus
|
GPMP
|
2013
|
7.70
|
83.20
|
6.67
|
2014
|
6.20
|
82.70
|
6.48
|
2015
|
16.90
|
92.80
|
5.49
|
Pencapaian terbaik
( Dalam tempoh 3 tahun berturut-turut )
|
16.90
|
92.80
|
5.49
|
Kiraan
|
16.90 + 3%
|
92.80 + 5%
|
5.49 – 0.27
|
Sasaran
|
19.90
|
97.80
|
5.22
|
C.
Pengiraan sasaran kumpulan murid :
Kumpulan murid
|
Kiraan
|
Bilangan
kumpulan sasaran
|
Cemerlang
|
50 x 19.90% = 10
|
10 orang
|
Lulus
|
50 x 97.80% = 49
49 – 10 = 39
|
39 orang
|
Potensi
|
50 – 10 – 39 = 1
|
1 orang
|
JUMLAH
|
|
50 orang
|
PROGRAM INTERVENSI ( KUMPULAN CEMERLANG )
Mata pelajaran :
Ekonomi Asas
|
Faktor kelemahan
|
Langkah
intervensi
|
Tempoh
perlaksanaan
|
Cadangan
alternatif
|
|
Program Mentor -Mentee
|
1.
|
Pelajar perlu dipantau pada setiap perkembangan kognitif
|
Pemilihan 10 orang pelajar dan 5 orang guru ( 2 guru SPM
dan 3 guru STPM )
|
Jan – Okt
|
Pemantauan penggunaan
modul
|
2.
|
|
Bimbingan dan pemantauan setiap guru (mentor) kepada dua
orang pelajar (mentee) mengikut kesesuaian masing-masing
|
PROGRAM INTERVENSI ( KUMPULAN LULUS )
Mata pelajaran :
Ekonomi Asas
|
Faktor kelemahan
|
Langkah
intervensi
|
Tempoh
perlaksanaan
|
Cadangan
alternatif
|
|
Program Titik Fokus
|
1.
|
Pelajar tidak menguasai Bahasa Melayu
|
Latih tubi Kertas 1
|
Jan – Okt
|
Program hafazan
fakta
|
2.
|
Pelajar lemah dalam
kemahiran kualitatif
|
Latih tubi kertas 2 dan menguasai soalan 1 SPM sebenar.
|
|||
Pelajar menulis jawapan dalam masa mengikut peruntukan
markah soalan.
|
PROGRAM INTERVENSI ( KUMPULAN POTENSI )
Mata pelajaran :
Ekonomi Asas
|
Faktor kelemahan
|
Langkah
intervensi
|
Tempoh
perlaksanaan
|
Cadangan
alternatif
|
|
Klinik Ekonomi
|
1.
|
Pelajar gagal
menguasai sub-topik dalam Ekonomi Asas
|
“Konsep merawat pesakit” iaitu membantu pelajar mengesan kelemahan
dan melakukan pemulihan.
|
Jan – Okt
|
Kelas pemulihan
ekonomi
|
2.
|
Memberi tumpuan kepada sub-topik yang pelajar lemah secara
kumpulan kecil
|
No comments:
Post a Comment